Follow Me @Charmedka

14.09.16

Rick Yancey - Pátá vlna

Spisovatel: Rick Yancey
Originální název: The 5th Wave
Série: Pátá vlna
Díl: 1.
Počet stran: 448
Rok vydání: 2013
Vydání originálu: 2011
Nakladatelství: Baronet
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.

Něco ke knize

Že nežijeme ve vesmíru sami? Je možné, že existuje vyspělejší život? To se lidstvo dozví v den Příchodu. Jiní, mimozemské bytosti, prvních pár dní pouze pozorují a pak následuje několik vln ke zničení lidstva. Zkratování veškeré technologie, tsunami, smrtelný vir.. Nechcete vědět, co bude pátá, poslední vlna.

Cassie je jedna z mála přeživších, která měla štěstí, pokud se o štěstí dá mluvit. Matka zemřela na virus, otce zabili a brášku unesli do výcvikového tábora. Cassie dala slib, že ho zachrání a slibu hodlá dostát. V táboře se z dětí stávají vojáci, kteří mají za úkol zabít vetřelce. Výcvik je to tvrdý a nikoho nezajímá, že je Vám třeba pouhých pět let.

Cassie ponocuje v lese a ví, že nejlepší šance na přežití, je nikomu nevěřit. Jiní ovládli lidská těla, nepoznáte, kdo je přítel a kdo nepřítel. Pak ale potká Evana Walkera, který ji zachrání život. Ví, že důvěra může zabít, ale možná on je jediný, kdo ji může pomoci dostat se do tábora a zachránit Sammyho.

Moje hodnocení a dojmy

Knihu jsem si chtěla přečíst už v době, kdy vyšla. Ta doba od vydání už je docela dlouhá, ale znáte mě, zkrátka mi trvá, než se k novinkám dostanu. Pak už to nejsou novinky, kolikrát mají další pokračování, ale na wishlistu je mám stále.

Na Pátou vlnu jsem se opravdu těšila a měla dost velká očekávání. Sice nemám ráda téma mimozemšťanů, ale dystopie o konci světa naopak miluji, takže jsem věřila, že ani ufon mi dojem z knihy nezkazí a já si čtení užiji.

Kniha je psána z několika pohledů, což byl rozhodně krok správným směrem, jelikož čtenář tak lépe pronikne do samotného příběhu. Nejvíce kapitol je samozřejmě věnováno Cassie. Cassie zůstala sama, jejím úkolem je hlavně přežít a najít malého bráška, kterého vrazi jejího otce odvezli do tábora společně s několika dalšími dětmi.

Díky jejím vzpomínkám se vrátíme na úplný začátek invaze, kdy ještě byla bezstarostnou puberťačkou. Skok do minulosti se mi líbil, určitě dobré vědět, jak to celé započalo a jak se Cassie dostala až tam, kde je. Na začátku knihy se nevyskytuje moc dialogů, spíše se jedná o pouhé vzpomínky a úvahy. Ono taky s kým mluvit, když jste sami.

Cassie je pro mě jedna z nejsympatičtějších knižních postav. Pro její sarkasmus ji prostě budete milovat, oblíbila jsem si ji hned od prvních stran a moji přízeň neztratila ani na konci. Opravdu dokonalá postava, rozumná, chytrá, soucitná a se skvělým smyslem pro humor.

Další kapitoly jsou věnovány Tlumiči, který Cassie pozoruje. I tyhle kapitoly byly zajímavé, pohled někoho, kdo vlastně zkázu lidstva způsobil, jejich důvody a hlavně myšlení. Jako poslední tu je postava, kterou nazývají Zombie. Zombie je voják vycvičený v táboře a ani jeho vyprávění nebylo vůbec nudné.

Když už jsem zmínila několikrát tábor, zpočátku jsem z něj byla malinko na rozpacích. Malé děti, klidně i čtyřleté, kterou jsou trénované k boji. Opravdu hodně zvláštní a působilo to trošku extrémně, ale nakonec mi tábor dokonale zapadl do celého děje a dost mě bavil.

Po přečtení knihy jsem se pustila i do filmu, na který jsem se též těšila a to hlavní díky Chloë Grace Moretz, která ztvárnila postavu Cassie. Chloë je úžasná, avšak také jediná, která film alespoň trochu táhne.

Jak se mi kniha líbila, tak filmové zpracování zazdili, jak nejlépe mohli. Nejen, že změny jmen a pojmenování naprosto nesnáším, ale spousta důležitých detailů byla naprosto vynechána. Já beru, že filmy nejsou vždy přesně do puntíku kopií předlohy, něco se pozmění, něco jiného zase vynechá či přidá, tady to vynechání podle mě film hodně zkazilo. Působilo to nedotaženě, což se o knize nedá říct ani v nejmenším.

Když to shrnu, kniha je za mě úžasná a jsem moc ráda, že mě nezklamala. Naopak mě bavila od začátku do konce, příběh je originální, charaktery postav propracované a celé je to velmi čtivé. Určitě si hodlám pořídit i pokračování. Filmové zpracování je o několik tříd níže.

4 komentáře:

  1. Já tuhle knihu absolutně miluju :D Jsem ráda, že se ti také líbila :D Ha a film se mi taky vůbec nelíbil :D

    OdpovědětVymazat
  2. Viděla jsem jen film, ale jinak mám celou trilogii doma - už bych se k ní fakt měla dostat :D

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze! :)
    Mně kniha bohužel nesedla :( Ne tím způsobem, že by se mi vyloženě nelíbila, ale prostě tam nebylo takové to NĚCO....snad chápeš :D :/
    Naopak já jsem byla z filmu nadšená. Pravda je, že je trochu ''jednodušší'' než film, ale i tak se mi maximálně líbil :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tuhle serii mam moc rada :-) Hlavne prvni dil...

    OdpovědětVymazat