Follow Me @Charmedka

20.04.16

Ransom Riggs - Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Spisovatel: Ransom Riggs
Originální název:  Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children 
Série: Sirotčinec slečny Peregrinové
Díl: 1.
Počet stran: 358
Rok vydání: 2012
Vydání originálu: 2011
Nakladatelství: Jota
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu.

Fantasy doprovázená strašidelnými starými dobovými fotografiemi, při které běží mráz po zádech. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti zaujme dospělé, teenagery a všechny, kdo mají rádi temná dobrodružství.

Něco ke knize
Od mala Jacobovi dědeček vyprávěl tajemné příběhy o netvorech, velmi zvláštních dětech s různými schopnostmi a sirotčinci, který je pro tyhle děti útočištěm. Jacob jako malý chlapec všem těmto příběhům věřil, stejně jako jeho dědeček. Lehoučká dívka, která levituje nad zemí a musí se přivazovat, aby neodletěla, silný chlapec, co uzvedne jednou rukou těžký balvan či neviditelný hoch.

Dědeček má všechny příběhy podložené fotografiemi, ale jak Jacob roste, rozum mu říká, že fotografie musí mít jiné vysvětlení. Přesto si jeho dědeček stojí za svým a tvrdí, že sám se ukrývá před netvory. A ten netvor ho jednoho večera dostane.

Pitevní zpráva říká, že zemřel na srdeční selhání, ale Jacob ví, co viděl. Monstrum s chapadly uvnitř pusy a bledými oči. Noční můry mu nedají spát a tak je odhodlán vypravit se za dědečkovými příběhy, které ho zavedou až do Walesu, kde najde sirotčinec. Ze sirotčince jsou už pěkných pár desítek let ruiny pokryté prachem. Dokud neprojdete průchodem a neuslyšíte dětský křik.


Moje hodnocení a dojmy
Knihu jsem si chtěla přečíst snad už od doby, kdy vyšla. To už je pěkných pár let, na světe jsou další dvě pokračování a já si teprve nedávno pořídila ten první. Jelikož ke konci roku má do kin přijít filmová podoba, které se ujal můj nejoblíbenější režisér Tim Burton, už bylo teda na čase, abych se konečně do knihy pustila.

Rovnou na začátek říkám, že jsem čekala úplně něco jiného, než co se mi dostalo. Obálka je maximálně povedená, působí strašidelně. Tím to ale nekončí, příběhem Vás provází fotografie z dědečkova vyprávění. Opět tajemné až děsivé fotografie dětí. Právě kvůli tomu a vlastně i anotaci jsem čekala od knihy spíše horor. Vlastně ne spíše, ale prostě horor a děsivý příběh, to jsem se ale trochu přepočítala.

Velmi originální námět a tajemnou atmosféru rozhodně nemohu knize upřít. Mohlo by se zdát, že fotografie uberou Vaši představivost, ale tak to vůbec není. Skvěle ten příběh doplňují a rozhodně tím kniha neztrácí, naopak, je to velmi chytré.

Tajemná atmosféra se ale rozpadá jak domeček z karet ihned po odhalení tajemství. Druhá půlka už lehce pokulhávala a z tajemného příběhu nic moc nezůstává. Chvilku mi trvalo, než jsem pochopila, jak že to vlastně všechno funguje a co se tam děje. Nechci spoilerovat, takže k tomu moc napsat nemůžu, jinak by jste přišli o ten moment odhalení. Tam je třeba se soustředit na čtení, jinak Vám to moc jasné nebude.

Jenže po odhalení už zůstává spíše pohodový příběh, který se sice čte dobře, ale veškeré kouzlo je pryč. Pokud čekáte horor, dětské duchy, hromadu napětí a strachu, tak budete zklamaní. Místo hororu se Vám dostanete young-adult fantasy.

Kniha se čte ale opravdu dobře, hodně záleží ale na tom, co očekáváte. Nenechte se zmást obálkou a fotografiemi a budete spokojení. Moc se těším na filmové zpracování a pokračování si určitě také přečtu.

4 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Na tuhle sérii se chystám už docela dlouho, od té doby co jsem zjistila, že bude film :) Měla bych se do ní konečně pustit :)

    OdpovědětVymazat
  2. Krásne napísaná recenzia! :) Kniha vyzerá lákavo. ;) Prajem pekný deň. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Trailer k filmu mi jen potvrdil, že kniha by pro mě byla zklamáním. Chtěla jsem si ji kupovat s tím, že je to strašidelný horor a fantasy by mi v tomto podání vážně nesedlo :/
    I přesto ale film plánuji :)
    Skvělá recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Báječná recenze! Pořád jsem si říkala, že se do knihy nepustím, že bych se bála.. Ale když jsem si pustila ukázku, měla jsem pocit, jako by to měl být zcela jiný příběh, než jaký slibovala anotace. Takže knihu mám na svém wishlistu na květen a doufám, že nebudu zklamaná :-)

    OdpovědětVymazat