Suzanne Collins - Aréna smrti | RC review

Díl: 1.
Počet stran: 384
Rok vydání: 2010
Vydání originálu: 2008
Nakladatelství: Fragment
Vazba knihy: Brožovaná
Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hladové hry začínají… Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit? V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her – boje na život a na smrt živě přenášeného televizí. Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti – a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce. Uznávaná spisovatelka Suzanne Collinsová, autorka Underworld Chronicles z žebříčku bestsellerů New York Times, představuje napínavé i filozofické, dobrodružné i romantické dílo zasazené do budoucnosti se zneklidňujícími paralelami k naší současnosti.

Hladové hry
Země Panem, dřívější Severní Amerika, která ale byla srovnána se zemí. Panem se skládá z dvanácti krajů, hlavním městem je Kapitol. Lidé z Kapitolu si žijí v těžkém blahobytu, mají vše, na co si vzpomenou a o čem ostatní kraje mohou jen snít. Před více než 70 lety se ale ostatní kraje proti Kapitolu vzbouřily, čekala na ně ale pouze tvrdá porážka a jako důkaz moci a nadvlády Kapitolu, vznikly Hladové hry.

Hladové hry se pořádají každoročně, při Dni sklizně se z každého kraje vybírá jeden chlapec a jedno děvče, ti budou uzavřeni v aréně a budou s ostatními hráči bojovat o život. Do losování jsou vybíráni děti od 12let a každým rokem se šance na vylosování zvyšuje, jelikož své jméno jsou nuceni psát víckrát. Spoléhat mohou pouze na svoji sílu, dovednost a také na to, že během připrav na hry se zalíbí sponzorům, kteří mají možnost přispět na jídlo, léky a další potřebné věci.

Katniss Everdeenová žije se svojí matkou a mladší sestrou Prim ve Dvanáctém kraji zvaném Sloj. Aby zajistila rodině přežití a občasné zasycení žaludku, chodí se svým kamarádem Hurikánem pytlačit za plot do lesů. Katniss umí bravurně zacházet s lukem, loví divokou zvěř, sbírá plody..Pytlačení je sice zakázané, ale bohatší část Sloje je mlsná a i starosta si rád pochutná na lesních jahodách, proto nikdo moc tenhle prohřešek neřeší.

Nastává Den sklizně, 74. ročník Hladových her. Když je vylosováno jméno Prim Everdeenové, Katniss neváhá a hlásí se jako zástupce místo své sestry. Vzbudí to rozruch, žádný dobrovolník se ještě nenašel. Jako druhé jméno je vylosován Peeta Mellark, syn pekaře, kterého Katniss zná z dětství a pamatuje si den, kdy ji zachránil od hladu, když ji hodil bochník chleba.

Všichni zástupci jsou odvezeni do hlavního města Kapitolu, kde jsou přestavovány celé zemi, podrobují se výcviku a poté jsou vypuštěni do arény. V této době mezi Katniss a Peetou vzniká zvláštní pouto, které může, ale nemusí být ve hrách výhodou. Teď už jde pouze o to přežít ostatních dvacet tři hráčů.

Přiznávám, že jsem první viděla filmové zpracování, v hlavní roli s Jennifer Lawrence, kterou jsem si díky Hladových hrám velmi oblíbila. Když jsem pak viděla, že film má knižní předlohu, kniha mě lákala, ale trochu jsem se bála toho, že už mě nebude tolik bavit, když vím, co bude následovat na dalších stránkách. Já si raději vždy první přečtu knihu a případně poté zkouknu film, ale stejně mi to nedalo a kniha mě lákala i nadále.

I když jsem věděla, jak kniha dopadne, co bude následovat, hltala jsem stránku za stránkou a celé tohle zvrhlé dobrodružství prožívala. Suzanne Collins vytvořila něco originálního, co Vás strhne a jen tak nepustí. A ty perfektně propracované postavy. Katniss jsem si hned oblíbila, je svérázná, na svět kouká realisticky a trochu s nedůvěrou. Kapitol má přísná pravidla a ostatní jsou dá se říct bezmocní. Je sama sebou a i přes těžký život, který vede má v sobě špetku sebevědomí a zabíjení ji nejde jen tak lehce.
Všechny postavy jsou ale skvěle vystiženy, už během začátku Hladových her nemám problém s jejich zapamatovánim, každý má totiž něčím zvláštní a zajímavý charakter.

Samotný příběh je prostě poutavý. Na každé stránce můžete očekávat nějaký ten zvrat. Ale i přesto, že Hladové hry jsou kruté a nelítostné, děti se navzájem zabíjejí, Suzanne Collins neopomněla v knize ani lidskost, pouto mezi Katniss a Peetou, ale i nejmladší členka Hladových her Routa na Vás zapůsobí.
Pokud další díly budou stejně tak dobré, tak je tohle naprosto dokonalá série. A jsem nakonec ráda, že se mi dostala do ruky. Sice film byl dle mého parádní, ale zážitek z knihy je nezapomenutelný.

Moc děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.