Kelley Armstrong - Přivolávání | RC review

Rok vydání: 2014
Vydání originálu: 2008
Nakladatelství: Galatea
Vazba knihy: Vázaná s přebalem
Chloe vidí mrtvé lidi. Ano, jako ve filmech. Problém je, že vidět duchy v reálném životě znamená jednosměrnou jízdenku na psychiatrii. Ovšem nic není tak, jak se na první pohled zdá…

Jmenuji se Chloe Saundersová a můj život už nikdy nebude stejný jako dřív.
Ve svých patnácti letech jsem vůbec netoužila být jiná než ostatní. Chtěla jsem chodit do školy, mít kamarády, bavit se. A taky jsem chtěla, aby si mě trochu víc všímali kluci. Už ani nevím, jaké je to být obyčejná holka. Všechno nabralo zcela jiný směr toho dne, kdy jsem ve škole poprvé spatřila ducha. Vyděsil mě tak, že nikdo nezapochyboval o tom, že jsem se naprosto pomátla. Teď už ve škole všichni vědí, kdo jsem. Jen z jiných důvodů, než bych si přála.

Ve filmech nejsou duchové nic neobvyklého. Když se však v reálném životě snažíte lidem vysvětlit, že vidíte duchy zemřelých lidí, automaticky získáte poukaz na pobyt v léčebně pro duševně choré. A tak jsem se ocitla zavřená v Lylově domově, což je „speciální zařízení“ pro narušenou mládež. Chtěla jsem se co nejdříve uzdravit a vypadnout odsud. Brzy jsem ale pochopila, že je to jiný domov, než se na první pohled zdá. Dějí se tady podivné věci a ani mí noví spolubydlící nejsou choré bytosti. Mají zkrátka poněkud zvláštní schopnosti. Nevím, komu mohu důvěřovat. Musím přijít na to, jaká nebezpečná tajemství skrývá Lylův domov... , a to dříve než povstanou jeho kostlivci a začnou mě pronásledovat.

Něco ke knize
Chloe se snad jako každé dítě bála sklepů a bubáků, které se v něm skrývají. Teď jí je 15 let, studuje na umělecké škole, touží psát scénáře a režírovat filmy. Maminka jí zemřela, když byla malá, otec neustále
pracuje a většinu dětství se o ní staraly chůvy a hlavně teta Lauren.
Touží po normální životě, jenže tenhle sen se rozplyne v den, kdy jí po školní chodbě začne pronásledovat mokvající školník. Chloe celá vyděšená nechápe, co se děje. Učitelé jí drží na zemi a nikdo jí nepomůže, jako kdyby ho neviděli.

Je převezena do Lylova domova, ústavu pro narušenou mládež, kde jí diagnostikují schizofrenii a ubezpečí, že má pouze halucinace. I Chloe se to zdá pravděpodobné, vždyť přece žádní duchové neexistují. V Lylově domově je dalších pár dětí, například bratři Simon a Derek, kteří vědí víc, než zprvu přiznají. Proč tu všichni jsou? Opravdu všichni trpí psychickou nemocí?

Moje hodnocení a dojmy
Kniha mě zaujala ještě v době, kdy jsem nevěděla ani českou anotaci či překlad, jen to, že jí má v plánu vydat nakladatelství Galatea. Na knihu jsem se strašně těšila, anotace vypadala naprosto skvěle a pak ta obálka, nádhera. A opět něco jiného než upíři a vlkodlaci. Tentokrát duchové, což vypadá velmi slibně a duchařiny já můžu.

Od knihy jsem tedy měla velká očekávání a na začátku čtení to vypadalo, že se opravdu bude jednat o super dílo. Jenže hned po začátku kniha trochu klesla. Poté, co je Chloe převezena do Lylova domova to ztrácí pořádné napětí. Většinu příběhu Chloe váhá nad tím, zda je opravdu nemocná, nebo zda je možné, že vidí duchy. Zkoumá, co je zač Derek a Simon. Pořádnější duchařiny se dočkáme až později, v podstatě nějakých sto stran před koncem se začne něco více dít. Celkově kniha začne být zajímavá až úplně na konci, kdy všem začne docházet, že něco není v pořádku a přijdou velké zvraty.

Mě kniha bohužel zklamala. Neříkám, že je špatná, to vůbec ne. Čte se
moc dobře, bavila mě, ale moje velká očekávání nesplnila, fakt jsem čekala dost. Konec ale byl tak skvělý, že druhý díl už podle mě, tedy doufám, bude fakt pecka.

Kelley Armstrong
Kelley Armstrong se narodila 14. prosince 1968 v Sudbury, je nejstarší ze svých čtyř sourozenců.
Promovala ze psychologie na University on Western Ontario. Pokračovala studiem počítačového programování na Fanshawe College. Její první kniha ("Bitten") byl vydána v roce 2001. Následovaly další romány a novely. Kelley píše o nadpřirozených věcech, jako jsou čarodějnice, duchové, upíři atd. Její fantasy série jsou žánrově podobné jako knihy od Laurell K. Hamilton, Charlaine Harris nebo Kim Harrison.

Moc děkuji nakladatelství Galatea za poskytnutí recenzního výtisku.